Η ατμόσφαιρα, υποβλητική – ομίχλη σκεπάζει το λιτό και αφαιρετικό σκηνικό της Στέφης Πανταβού που θα φιλοξενήσει τη δράση επί σκηνής. Μας περιβάλλει ένας αέρας θολός, γεμάτος βαριά προμηνύματα. Στον Μάκμπεθ το μεγαλύτερο μέρος της πλοκής διακατέχεται, κυριολεκτικά και μεταφορικά, από σκοτάδι και σκιές. Μια νέα διασκευή θα επιχειρήσει να προσφέρει τη δική της οπτική σε σχέση με την υπόθεση και το δράμα του στρατηγού που από τη δόξα και τον ηρωισμό θα καταλήξει δέσμιος του μίσους και της ανηθικότητας. Είναι αναπόδραστη η μοίρα του πρωταγωνιστή; Είναι δέσμιος μιας μαγικής και ολέθριας προφητείας που τον οδηγεί στο μονοπάτι του αίματος ή θα καταφέρει να αντισταθεί με όσα ψήγματα συνείδησης και λογικής του απομένουν;
Στην παράσταση, ο λόγος του μεγάλου Άγγλου δραματουργού ακούγεται ατόφιος, καίριος και γνώριμος όσο ποτέ. Υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Μυλωνά, συνδυάζεται και με μια εναλλακτική performance η οποία πλαισιώνει την αρχή και το τέλος του έργου, με αφορμή την παντοτινή αμηχανία του ανθρώπου όταν έρχεται αντιμέτωπος με τον θάνατο. Οι μεταφυσικές ανησυχίες, τα άγχη και οι προβληματισμοί απέναντι στο αναπόφευκτο πεπρωμένο όλων μας συμπλέκονται με την περιπέτεια του Μάκμπεθ η οποία, σε άλλο ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο, ασχολείται με τα ίδια (περίπου) ζητήματα.
Ο Μακμπέθ ήρωας των μαχών, έρμαιο της δίψας για εξουσία
Τα μοντέρνα και λειτουργικά κοστούμια που έχει δημιουργήσει η Άρτεμις Φλέσσα επιτρέπουν στο καστ να ελίσσεται με ευκολία μεταξύ των διαφόρων μορφών που συμμετέχουν στα δρώμενα και εξάπτουν τη φαντασία του θεατή. Στον κεντρικό ρόλο ο Γιάννης Νταλιάνης που ανέλαβε και τη νέα μετάφραση. Μεγάλος θεατράνθρωπος, σηκώνει στους ώμους του το φορτίο του Μακμπέθ. Είναι ο ήρωας των μαχών, ο γενναίος στρατηλάτης και υπερασπιστής της πατρίδας που μετατρέπεται αργά αλλά σταθερά σε έρμαιο της δίψας του για εξουσία. Γίνεται ένα αδηφάγο τέρας, καθώς η ψυχή του διαβρώνεται σταδιακά. Αποστραγγίζεται από κάθε αξία και ηθικό ενδοιασμό όσο παγιδεύεται σ’ έναν ζοφερό κύκλο του αίματος. Ανεβαίνει σε έναν θρόνο στηριγμένο στην προδοσία, τα άψυχα κορμιά και την τυραννία και βυθίζεται αμετάκλητα στην τρέλα, τη διαφθορά, τελικά την καταστροφή.
Το αρχετυπικό δίπολο αρσενικού - θηλυκού
Στο πλευρό του, η Άννα Ελεφάντη δίνει ζωή στην εμβληματική, αρχομανή Λαίδη Μακμπέθ – μια προσωπικότητα εξίσου φιλόδοξη και αριβίστρια με τον σύζυγό της. Παράλληλα με τον αγώνα για την εξουσία, ξεδιπλώνεται και μια συγκλονιστική διελκυστίνδα χειραγώγησης ανάμεσα στο ζευγάρι, το αρχετυπικό δίπολο αρσενικού και θηλυκού. Ο Σαίξπηρ αναμοχλεύει τα βάθη του ανθρώπινου ψυχισμού και πλάθει στο πρόσωπό της ηρωίδας μια ζοφερή αντίθεση. Στην αρχή του έργου την εμφανίζει αδίστακτη και άτεγκτη, να απεκδύεται κάθε ίχνος αξιοπρέπειας, ανθρωπιάς και συμπόνιας προκειμένου να ικανοποιήσει τη λαχτάρα της για δύναμη και εξουσία. Πολύ σύντομα, όμως, αντιλαμβανόμαστε ότι δεν καταφέρνει να αντισταθεί στις ερινύες της. Γκρεμίζεται στο βάραθρο της ενοχής και των τύψεων, χωρίς διέξοδο, χωρίς παρηγοριά. Η πορεία της προς την παράνοια είναι ανατριχιαστική και επισφραγίζεται από το μυστηριώδες και τραγικό τέλος της.
Η ενσάρκωση του καλού
Στον αντίποδα, ο Θανάσης Βλαβιανός -που επιμελείται και την ενδιαφέρουσα μουσική επένδυση της παράστασης- έρχεται να ενσαρκώσει όλους τους ήρωες του καλού, της ακεραιότητας και του ήθους. Στο πρόσωπό του εναλλάσσονται ο Μπάνκο, ο βασιλιάς Ντάνκαν και ο Μακντάφ που καλούνται να αναμετρηθούν με το μοχθηρό και αμείλικτο τέρας της τυραννίας. Ο Μπάνκο, απόγονος του οποίου ήταν και ο ίδιος ο βασιλιάς Ιάκωβος ο Α’ της Αγγλίας και Στ’ της Σκοτίας που κατείχε τον θρόνο όταν ο Σαίξπηρ πρωτοπαρουσίασε το συγκεκριμένο έργο, δολοφονείται ύπουλα και ατιμωτικά από έναν άνθρωπο με τον οποίο τον συνέδεαν δεσμοί φιλίας και εμπιστοσύνης. Ο βασιλιάς Ντάνκαν πέφτει θύμα μιας καλοστημένης πλεκτάνης από έναν άνθρωπο τυφλωμένο από φιλοδοξία, που καταπάτησε βάναυσα τους ιερούς όρους της φιλοξενίας και της αφοσίωσης. Και ο Μακντάφ παρουσιάζεται ως όργανο της δικαιοσύνης: θα εκδικηθεί όλους όσοι χάθηκαν ανηλεώς από την πλεονεξία και το παραλήρημα του αίματος που καταλαμβάνει τον Μακμπέθ και σφραγίζει την πτώση του.
Είτε ως μια σπουδή στη διαφθορά της εξουσίας (ή την εξουσία της διαφθοράς) είτε ως αλληγορική απεικόνιση της βύθισης στα σκοτάδια του ανθρώπινου μυαλού, ο Σαίξπηρ σμίλεψε ένα έργο που είναι και θα είναι πάντοτε παρόν - επειδή είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανθρώπινη φύση και τα προαιώνια στοιχεία που τη συνθέτουν. Μέχρι τις 17 Απριλίου 2022, θα έχεις την ευκαιρία να παρακολουθήσεις την εναλλακτική αυτή προσέγγιση στο Από Μηχανής Θέατρο, γιατί η βαρδολατρία όρια δεν γνωρίζει!
Μάκμπεθ – ο κύκλος του στΑΙΜΑτος
Συντελεστές:
Μετάφραση: Γιάννης Νταλιάνης
Σκηνοθεσία - διασκευή: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά: Στέφη Πανταβού
Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Μουσική επιμέλεια: Θανάσης Βλαβιανός
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Επιμέλεια κίνησης – χορογραφία: Ειρήνη Κυρμιζάκη
Διδασκαλία ξιφασκίας: Κωνσταντίνος Μπουμπούκης
Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Trailer: Στέφανος Κοσμίδης
Κατασκευή σκηνικού: Γκέντι Κούση-Στέφη Πανταβού
Γραφιστικά: beelieve.gr
Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Μπούρας
Βοηθός Ενδυματολόγου: Λίλη Κυριλή
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης
Παίζουν:
Γιάννης Νταλιάνης, Θανάσης Βλαβιανός, Άννα Ελεφάντη, Δημήτρης Μπούρας
INFO:
Μια παραγωγή του Από Μηχανής Θεάτρου
ΚΑΤΩ ΣΚΗΝΗ
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 21:15
Παρασκευή 21:00
Σάββατο 18:00
Κυριακή 20:15
Προπώληση εισιτηρίων:
Τηλέφωνο κρατήσεων : 210 5232097
Comments